Kurumsal Mimari

Pek çok faktör bakımından git gide kompleks, kaotik ve yönetilemez bir noktaya varma ediminde olan günümüz dünyasında, bir çoğunuzun sıkça duyduğu “Kurumsal Mimari” kavramı zemininde yol almak istediğim bu yazı dizisinde, Homo-Sapiens ırkının bugün hala var kalmasına yol açan en nadide neden olan iletişim kavramı ile yola çıkmak, hiç de şaşırtıcı olmayacaktır diye düşünüyorum.
İş ya da sosyal yaşantımızda etkin bir şekilde kurmak zorunda olduğumuz iletişimde, iletişim kurduğumuz (paydaş sayısı(n)) * (paydaş sayısı-1(n-1)) / 2 kadar ve iki yönlü bir iletişim kanalı dizisi oluşturmaktayız.
3 kişilik bir iletişim ekosisteminde bu sayı 3 iken, minimum 100 kişinin çalıştığı kurumsal bir şirkette 4950 farklı iletişim kanalının oluştuğunu hesaplamak gayet basit.
Ne yapalım peki bu sayıyı düşürmek için? Elbette bildiniz, çok teşekkürler organizasyonel yapılar ve hoş geldin, iyi ki varsın hiyerarşi.
Haydi gelin yeni nesil çalışanlarımızın hiyerarşik yapılardan nefret ettiğini, motivasyonlarını olumsuz etkilediğini vesaire bir kenara bırakalım ve bu 100 çalışanımız için 10 çatılı bir organizasyonel yapı kurgulayalım.
Evet başardık, bu sayede gerekli iletişim kanalı sayısını 10 kat kadar düşürüp 495 iletişim kanalına ulaştık (grup üyelerimiz diğer grup üyeleri ile çok sık iletişim kurmadığı müddetçe).
Peki yeterli mi? Maalesef cevap hayır!
Bizler makine değiliz ve insan zihni kurabileceği iletişim kanalları bakımından, değiştirilemez, beynin yapısı ile mühürlü, sınırlı bir kapasiteye sahip.
Bu konu hakkında birçok bilimsel araştırma ve geliştirilen yaklaşım olmakla birlikte, sosyal anlamda düzgün sayılabilecek bir iletişim kurabilme kabiliyetine sahip bir insan için yönetebileceği iletişim kanalı sayısı 150-200 arasında değişiyor.
Peki sonuç? Bu durumda ne yaşanacak?
Zeminini hazırladığımız bu durumu bir problem olarak tanımlarsak, bu problemden iki çıkış senaryosu var;
Doğru strateji, etkin amaç, çevik yaklaşım, yapı ve araçların olmadığı kötü senaryoda, işletmenin sürekliliği sona erebilir, iflas edebilir, takımlar dağılabilir…….
Bunun yazı ile aksi, ancak nicelik olarak pozitif olan iyi senaryo versiyonunda ise doğru strateji ile yönlendirilen, etkin, çift yönlü ve sürekli bir mekanizmaya çevik bir şekilde liderlik etmekten başka bir yol yok!
İşte Kurumsal Mimari yolculuğumuzun temeli buradan başlayacak;
“İletişim kanallarının iki yönlü olarak sürekli yönetimi ve amaçların nasıl başarılacağını destekleyici bir vizyonun desteklenmesi.”

İletişim

Sizleri aramızda görmek için sabırsızlanıyoruz…